Youth typifications on violence in school

Authors

  • Carina V. Kaplan Universidad de Buenos Aires
  • Pablo Di Napoli Universidad de Buenos Aires

Abstract

The present work focuses on the images constructed by students around young men and women typified as "violent", from the analysis of the qualities used to adjectivize them as forms of behavior nomination and prescription. For this, Pierre Bourdieu's perspective about structural constructivist theories about the symbolic power of school classification acts is recovered. The socio-educational qualitative study is based on a corpus of sixty in-depth interviews with students from two high schools in the province of Buenos Aires, Argentina

Keywords:

nomination and school classification, stigmatizations about violence, young students

Author Biographies

Carina V. Kaplan, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Educación por la UBA y Magíster en Ciencias Sociales y Educación por la FLACSO, Argentina. Posdoctorado en la Universidad Estadual de Rio de Janeiro. Profesora Titular Ordinaria de Sociología de la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación de la FaHCE de la UNLP y Profesora Adjunta Regular del Departamento de Ciencias de la Educación en la FFyL de la UBA a cargo de las cátedras de Sociología de la Educación y de Teorías Sociológicas. Investigadora Independiente del CONICET. Directora del Programa de Investigación sobre Transformaciones sociales, Subjetividad y Procesos educativos del IICE- UBA. : kaplancarina@gmail.com

Pablo Di Napoli, Universidad de Buenos Aires

Doctor en Ciencias Sociales y Licenciado y Profesor en Sociología por la UBA, Argentina. Docente de la cátedra de Teorías Sociológicas del Departamento de Ciencias de la Educación de la FFyL de la UBA. pablodinapoli@filo.uba.ar