THE ART OF PORTRAITURE IN PATRICIO MARCHANT

Authors

  • Miguel Valderrama Universidad Metropolitana de Cienicas de la Educación

Abstract

Based on a discussion of the composition and presentation of Escritura y temblor, a posthumous book by Chilean philosopher Patricio Marchant, the article sets out to examine the ways in which a work is taught, exhibited or shown. These modes of exhibition and teaching warn that the themes of exhibition, documentation, and in general the meaning attributed to archival activities, are inscribed in space and time as an enduring perceptual and cognitive disposition. Pablo Oyarzun and Willy Thayer, as editors of Escritura y temblor, work in the order of the archive as curatorial artists of a work, insofar as they invent a form of presentation, a mode of exhibition, a figure of thought. Interrogating these figures of exhibition and thought demands interrogating the relations that Marchant’s writing establishes with the visual arts and with portraiture.

References

Althusser, Louis y Etienne Balibar. Lire le Capital. París: Maspero, 1967.

Baeza, René. Firmar Marchant. Santiago: Doble Ciencia, 2016.

Castillo, Alejandra. Matrix. El género de la filosofía. Santiago: Ediciones Macul, 2019.

Devés, Eduardo. Escépticos del sentido. Santiago: Nuestra América, 1984.

Díaz, Gonzalo. “Notizen. Aforismos, enunciados y apuntes objetuales”. Santiago: D21, 2019.

Durán, Cristóbal. Amor de la música: Patricio Marchant. Santiago: Pólvora, 2016.

Derrida, Jacques. Glas. París: Galilée, 1974.

_. Schibboleth. Pour Paul Celan. París, Galilée: 1986.

_. Clamor (Glas). Coord. trad. Cristina de Peretti y Luis Ferrero Carracedo. Madrid: La Oficina, 2015.

Ginzburg, Carlo. Ojazos de madera. Nueve reflexiones sobre la distancia. Trad. Alberto Claveria. Barcelona: Península, 2000.

González, Nury. Historia de Cenizas. Santiago: Galería Gabriela Mistral, 1998.

Guzmán, Jorge. “Patricio Marchant: Sobre árboles y madres”, Estudios públicos 22, (1986): 303-313.

Lihn, Enrique. Derechos de autor. Santiago: Yo editores, 1981.

_. “Curriculum vitae!”. Qué nos ha dado con Kafka? Crónicas, ensayos y otras intervenciones sobre literatura, arte y política (1955-1988). Recopilación, montaje y notas Andrés Florit. Santiago: Overol, 2020. 17-38.

Marchant, Patricio. Sobre árboles y madres. Santiago: Gato Murr, 1984.

_. “Jorge Guzmán: ‘filósofo’, ‘sicoanalista’, ‘detective’”. Estudios públicos 23 (1986): 291-316.

_. Escritura y temblor. Santiago: Cuarto Propio, 2000.

_. “Carta a Filebo”, Revista Carcaj. Flechas de sentido (2016). www.carcaj.cl.

_. Sobre árboles y madres. Buenos Aires: La Cebra, 2009.

Nancy, Jean-Luc. Le regard du portrait. París: Galilée, 2000.

Oyarzun, Pablo y Willy Thayer. “Presentación: Perdidas palabras, prestados nombres”. Patricio Marchant. Escritura y temblor. Santiago: Cuarto Propio, 2000. 9-18.

Salazar, Gabriel. La historia desde abajo y desde dentro. Santiago: Taurus, 2016.

Valderrama, Miguel. Posthistoria. Historiografía y comunidad. Santiago: Palinodia, 2005.

Villalobos-Ruminott, Sergio. Soberanías en suspenso. Imaginación y violencia en América Latina. Buenos Aires: La Cebra, 2013.