i

 

Revista de Arquitectura accepted for inclusion in SciELO Chile collection

 

Call for papers Revista de Arquitectura N.º 48. 

 

TO GIVE PLACE TO PLACES + FREE THEME

Deadline for paper submissions:  March 7, 2025

Guidelines for authors: https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/about/submissions

Cinematic institutional model of representation and graphic discourse in Delirious New York

Authors

Abstract

The article traces the relationship between Rem Koolhaas’ graphic discourse documents in Delirious New York and the cinematic Model of Institutional Representation (MRI) that this document takes to emphasize the poetic function of the message of ‘modernization’ exported to the world through the new city model and the ‘American way of life’. The aim is to confront Koolhaas’ graphic and argumentative discourse with classic Hollywood films, as well as drawings, postcards, and images produced by the United States according to this cinematic model, to deduce how effective communication is produced at the cultural level with a view to change the popular imaginary. The power of iconic elements representative of US modernity, woven into the textual narrative he inaugurates in Delirious…, enshrines Koolhaas’s communicative technique, whose influence is evident in these days of sterile hyperrealist renderings.

Keywords:

Delirious New York, graphic discourse, poetic function, Koolhaas, Cinematic Institutional Model of Representation

References

Allen, W. (Director). (1979). Manhattan [Película]. Jack Rollins & Charles H. Joffe Production.

Batlle Rodríguez, J., González Argüello, M. V. y Pujolà Font, J.-T. (2018). La narrativa como elemento cohesionador de tareas gamificadas para la enseñanza de lenguas extranjeras. RiMe. Rivista dell’Istituto di Storia dell’Europa Mediterranea. https://doi.org/10.7410/1357

Benalal, N. (3 de octubre de 2022). ‘Tú y yo’, ‘Algo para recordar’ y la tradición de declararse en el Empire State. RTVE.es. https://www.rtve.es/television/20221003/tu-yo-cary-grant-remake-meg-ryan-empire-state/2203380.shtml

Boyarsky, A. (1970). Chicago à la carte. The city as na energy system. Architectural Design, 595-640.

Brooklyn Bridge City View. (1904-1907). [Postal]. Illustrated Post Card Co. https://jstor.org/stable/community.35986316

Burch, N. (1970). Praxis del cine. Fundamentos. Cano-Ciborro, V. (2023). Alvin Boyarsky y la influencia de Chicago á la carte en la revolución docente de la Architectural Association. Anales de Investigación en Arquitectura, 13(1), 45-55. https://doi.org/10.18861/ANIA.2023.13.1.3362

Català Domènech, J. M. (2012). Narrative and Cognition / Narració i cognició / Narración y cognición. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, M, 5. https://doi.org/10.7238/a.v0iM.1498

Copper, M. y Schoedsack, E. (Directores). (1933). King Kong [Película]. RKO Radio Pictures.

David Dave. (18 de marzo de 2016). Danton (1983). [Fotograma]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=u-b7Rtu-nuk

De Baecque, A. (2018). París vista por Hollywood. Revista de la BNF, 57, 74-83. https://doi.org/10.3917/rbnf.057.0074

De Borba Lucas, C., & Rocha da Silva, A. (2019). Kristeva e Butler: significância, performatividade e produção como parâmetros para uma semiótica crítica. Galáxia, 41, 89-100. https://doi.org/10.1590/1982-25542019238332

Domínguez López, J. J. (2017). El sonido en vilo. La voz en off en el cine: el caso de “El muerto y ser feliz”. DeSignis, 27, 33-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6697108

Fabris, A. (2003). Cindy Sherman ou de alguns estereótipos cinematográficos e televisivos. Estudos Feministas, 11(1), 61–70. http://www.jstor.org/stable/24327267

Fleming, V. (Director). (1939). El Mago de Oz [Película]. Metro-Goldwyn-Mayer.

Gillet, B. (1937). Los fantasmas solitarios. [Fotograma]. Barefoot Justine. https://barefootjustine.files.wordpress.com/2013/11/4large.jpg

Gómez, F. G. y Gomar, C. (2019). Experimentación, vanguardia y desviaciones de la norma en el cine clásico de Hollywood. L’Atalante: Revista de estudios cinematográficos, 27, 7-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6904135

Gorostiza, J. (2001). Vista de la ciudad del futuro desde el pasado. Nosferatu. Revista de cine, (34), 169-176. http://hdl.handle.net/10251/41216

Gran incendio de Chicago. (19 de noviembre de 2021). [Pintura]. En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Gran_incendio_de_Chicago#/media/Archivo:Chicago_in_Flames_by_Currier_&_Ives,_1871_(cropped).jpg

Groening, M., Brooks, J.L. y Simon, S., (Productores ejecutivos) (1989-). Los Simpson [Serie de Televisión]. Grazie Films; 20th Century Fox Television; Film Roman; The Curiosity Company; Fox Television Animation.

Hancock, P. A., Billings, D. R., & Schaefer, K. E. (2011). Can you trust your robot? Ergonomics in Design, 19(3), 24-29. https://doi.org/10.1177/1064804611415045

Hidden Architecture. (29 de enero de 2022). Plymouth House (1984). [Planimetría y fotografía]. Hidden Architecture. https://hiddenarchitecture.net/plywood-house/

Isis, L. (2 de abril de 2015). High rise: Skyscrapers on film. Pinterest. https://www.pinterest.es/pin/565905509404126853

Kirby, D. (2010). The Future is Now: Diegetic Prototypes and the Role of Popular Films in Generating Real-world Technological Development. Social Studies of Science, 40(1), 41-70. https://doi.org/10.1177/0306312709338325

Koolhaas, R. (1994). OMA-Rem Koolhaas, 1987-1993 (3ª ed. Ampl). El Croquis, (53).

Koolhaas, R. (1985). Imagining Nothingness. En R. Koolhaas, B. Mau, & J. Sigler (Eds.) (1995), Small, medium, large, extra-large: Office for Metropolitan Architecture: Rem Koolhaas and Bruce Mau (pp. 199-204). Taschen.

Koolhaas, R. (2004). Delirio de Nueva York: un manifiesto retroactivo para Manhattan. Gustavo Gili.

Koolhaas, R. y Colomina, B. (2006). La arquitectura de las publicaciones. En R. Koolhaas (Ed.), AMOMA Rem Koolhaas [II]: 1996-2007 (pp. 134-135). El Croquis.

Koolhaas, R., & Biennale Di Venezia. (2014). Elements of architecture. Marsilio.

Koolhaas, R., Arnstrong, T., & Office for Metropolitan Architecture. (2020). Countryside, a report. Taschen.

Lang, F. (Director). (1927). Metropolis [Película]. U.F.A.

Lang, F. (Director). (1929). La mujer en la luna [Película]. U.F.A.

Lang, F. (1929). La mujer en la luna [Fotograma]. Perlegator. https://4.bp.blogspot.com/g0zY4htFzAE/WNRyLWE3ITI/AAAAAAAA1Uw/ZlmXG4FaTEMZfc4j4Ee-0UgZ-sqjE9ydQCLcB/s1600/5%2B14390694585_c287e72d47_z.jpg

Le Corbusier. (1998). Hacia una arquitectura. Apóstrofe.

Lee, D., Shen G., Xu, W., & Yuan, X. (2020). Epidemic Babel: Healthcare Emergency Skyscraper. [Fotomontaje]. Evolo. https://www.evolo.us/wp-content/uploads/2020/03/vertical-emergencyskyscraper-2.jpg

Lizondo Sevilla, L., Santatecla Fayos, J. y García-Requejo, Z. (2019). El museo en la arquitectura docente de Mies van der Rohe. Boletín Académico (Escola Técnica Superior de Arquitectura de Coruña), 9(9), 69-92. https://doi.org/10.17979/bac.2019.9.0.4636

Llovet, J., Carner, R., Catelli, N. Martí, A. y Viñas, D. (1995). Teoría literaria y literatura comparada. Ariel.

Lueder, C. (2015). Proximity: The Unfolding of a Koolhaasian Hypothesis in Book Space and Architectural Space. Journal of Architectural Education (1984), 69(2), 187-196. https://doi.org/10.1080/10464883.2015.1063395

Matti, F. A. (2023). Photogénie o qué expresa la imagen del cine mudo. Tábano, 21, 64-80. https://doi.org/10.46553/tab.21.2023.p64-80

Méliès, G. (1902). El viaje a la luna. [Fotograma]. El síndrome de Stendhal. https://www.elsindromedestendhal.com/el-mago-de-montreuil/

Mendelsohn, E. (1993). Erich Mendelsohn’s “Amerika”: 82 photographs. Dover Books.

Moneo, R. (1993). Elías Torres/Martínez Lapeña. El Croquis, (61). Croquis.

Moneo, R. (2006). Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Actar.

Muñoz Jiménez, J. (2019). Fotografía, memoria e identidad. [Photography, memory and identity]. Revista de Comunicación de la SEECI, 49, 123-140. http://doi.org/10.15198/seeci.2019.49.123-140

Neto, F. L. (2019). Aesthetic Delirious Urbanism. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 603, (3), 032057, 1-7. http://dx.doi.org/10.1088/1757-899X/603/3/032057

Neumann, K. (Director). (1951). Cohete K-1 [Película]. Lippert Production.

O’Brien, G. (2016). Nostalgia for the present: Woody Allen’s ‘Manhattan’ In Screen education (St Kilda, Vic.) (81), 122-128. Australian Teachers of Media. https://link.gale.com/apps/doc/A453295672/AONE?u=googlescholar&sid=bookmarkAONE&xid=b638bee

OMA. (1986). Ayuntamiento de la Haya. [Maqueta]. Hidden Architecture. https://hiddenarchitecture.net/city-hall-the-hague/

Onfray, M. (28 de noviembre de 2023). Michel Onfray: “El mayor problema de nuestra sociedad es el narcisismo: gente que se hace selfis delante de las pirámides de Luxor o del Coliseo romano” [Entrevista]. El Cultural. https://www.elmundo. es/papel/ cultura/2023/11/27/65648536fc6c834b4b8b459d.html

Osorio Olave, A. (2009). Postales del centenario: imágenes para pensar el porfiriato. UAM.

Prieto Millán, S. (2016). Cindy Sherman y la subversión de la identidad. Aisthesis: revista chilena de investigaciones estéticas, 59(59), 125-141. https://doi.org/10.4067/S0718-71812016000100008

Puyal, A. (2011). El pensamiento cinematográfico de Roman Jakobson. Arbor-ciencia Pensamiento y Cultura, 187(748), 411-420. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2019

Pynchon, T. (1994). La subasta del lote 49. Tusquets.

Ramírez Vidal, G. (2006). El ornatus en la retórica griega clásica. Nova Tellus, 24(2), 147-165. https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2006.24.2.180

Reichardt, J. (1985). An artist in an Architectural Context. Paintings by Zoe Zenghelis. AA Files, 10, 61-65. http://www.jstor.org/stable/29543475

Roca, M. (2006). Arquitectons: Kasimir Malévich (1923). DC (Barcelona, Spain), 15-16. http://hdl.handle.net/2099/9416

Roche Cárcel, J. (2019). Imaginario social, crisis y miedo en King Kong (1933). Universitas Humanística, 87(87), 55-86. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh87.iscm

Sandrich, M. (Director). (1935). Sombrero de copa [Película]. RKO Radio Pictures.

Sandrich, M. (1935). Sombrero de Copa. [Fotograma]. 1001 películas. https://m.blog.hu/ez/ezer1film/image/velence8cc2e1199460f42f1587c6e36fb74ee4.jpg

Schlereth, T. J. (1982). American Studies and American Things. Pioneer America, 14(2), 47-66. http://www.jstor.org/stable/29763638

Scorsese, M. (1995). Casino [Fotograma]. Imdb. https://www.imdb.com/title/tt0112641/mediaviewer/rm869076481/

Stierli, M. (2010). Mies Montage. AA Files, 61, 54-72. http://www.jstor.org/stable/29546066

Tallón, A. (2015). Rem Koolhaas y la nueva Babel. De la torre metropolitana al monumento al vacío. Revista Indexada de Textos Académicos, 3, 82-87. https://doi.org/10.24192/2386-7027(2015)(v3)(03)

Ventura Blanch, F. (2020). La relación entre el dibujo y la escritura en la formación como arquitecto (1968-1972) de Rem Koolhaas. EGA: Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 25(40), 254-265. https://doi.org/10.4995/ega.2020.13242

Ventura Blanch, F. (2022). El descubrimiento de Ivan Leonidov por Rem Koolhaas. EGA: Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 27(45), 104-115. https://doi.org/10.4995/ega.2022.16700

Verdú, V. (1996). El planeta americano (Argumentos 180). Anagrama.

Whedon, J. (Director). (2012). Los vengadores [Película]. Marvel Studios; Paramount Pictures.

Wiki, C.T.M.C.U. (s. f.). Battle of New York. [Fotograma]. Marvel Cinematic Universe. https://marvelcinematicuniverse.fandom.com/wiki/Battle_of_New_York?file=New_York_Battle.PNG

Wilcox, F. (Director). (1956). Forbidden Planet [Planeta prohibido] [Película]. Metro-Goldwyn-Mayer.

Wright, F. Ll. (1910). Ausgeführte bauten und entwürfe von Frank Lloyd Wright. Ernst Wasmuth.

Wright, F. Ll. (1955). Lenkurt Electric Company (San Carlos, California). Schemes 1 & 2, unbuilt project [Dibujo]. https://www.jstor.org/stable/community.28601896

Yazici, M., & Durmus Ozturk, S. (2023). An analysis of Rem Koolhaas’s discourses on architecture and urban design using a corpus-based model. Frontiers of Architectural Research, 12(2), 222-241. https://doi.org/10.1016/j.foar.2022.08.003