The independent circuit of contemporary tango music. Characteristics, modes of operation, and contested meanings

Authors

Abstract

In this article a comparative analysis of current tango music spaces and circuits in the city of Buenos Aires and its surroundings is carried out, according to the experience of its actors, focusing on the independent circuit. For this purpose, different qualitative research techniques are used, such as analysis of records generated during ethnographic fieldwork, in-depth interviews, participant observation and informal talks. It is concluded that the independent circuit, in practice, intersects and overlaps at several points with the others, although there are specific characteristics that distinguish it. On the one hand, it is characterized by the pluriactivity of its actors and the absence of a defined salary, on the other hand, we find a series of subjective valuations linked to the category of “independent” that circulate among artists. This research explores its multiple connotations, which are marked by a series of conflicts and tacit agreements that operate at the same time at the aesthetic, economic and moral levels.

Keywords:

Independent circuit, Music, New tango, Artistic work, Buenos Aires

References

Adorni, A. (2016). Sonoridades del tango hoy: un análisis de las nuevas composiciones para orquesta típica. En M. Liska y S. Venegas (Comps.) Tango. Ventanas del presente II. De la gesta a la historia musical reciente. Desde la gente.

Basanta, L. y Del Mármol, M. (2017). ¿Y si lo hobbie habita lo profesional? : Apuntes sobre el trabajo en el teatro independiente platense. En Teatro independiente : Historia y actualidad. Ediciones del CCC. Instituto de Artes del Espectáculo, Filo:UBA. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.881/pm.881.pdf

Boix, O., Gallo, G., Irisarri, V. y Seman, P. (2018) “Romanticismo, crítica y uso: los emprendimientos musicales independientes y las discusiones del campo de estudios de la música”. El oído pensante, 6(2), pp. 77-99. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/oidopensante/article/view/7483

Carozzi, María Julia. (2015) Aquí se baila el tango. Una etnografía de las milongas porteñas. Siglo XXI.

Cecconi, S. (2017). La crisis de 2001 y el tango juvenil: de la protesta política y social a las formas alternativas de organización y expresión. Estudios sociológicos, 35(103), 151-177. https://doi.org/10.24201/es.2017v35n103.1517

Cecconi, S. (2018). Resignificación de una cultura local: el tango como territorio turístico. Estudios Sociológicos, 36(108), 617-643

Cingolani, J. (2019) Arte en la ciudad: Aportes teórico-metodológicos para el estudio de experiencias artísticas urbanas. En Disputar la cultura. Arte y transformación social (pp. 65-92). RGC Ediciones.

Club Atletico Fernandez Fierro (s/f) Disponible en: https://fernandezfierro.com/

Del Mármol, M. (2018). Hacer de la necesidad virtud Ser teatrista independiente como modo de legitimación. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v11i24.7674

Del Mármol, M. (2020). Entre el deseo, la amistad y la precarización. Trabajo artístico y militancia cultural en la producción teatral platense. Cuadernos de antropología social, (51), 169-188. http://dx.doi.org/10.34096/cas.i51.7950.

Del Mármol, M., Magri, M. G., y Sáez, M. L. (2017). Acá todos somos independientes: Triangulaciones etnográficas desde la danza contemporánea, la música popular y el teatro en la ciudad de La Plata. El Genio Maligno, (20), 44-64. https://elgeniomaligno.eu/aca-todos-somos-independientes/

Diez, A. (2013) Un disparo en la noche. El documental. Buenos Aires: De Puerto Producciones.

Fractura expuesta (2019). Pugliese: 10 reflexiones de un tornillo clave de la máquina tanguera. https://www.fracturaexpuesta.com.ar/tango/pugliese-10-reflexiones-de-un-tornillo-clave-de-la-maquina-tanguera/

Hasta Trilce (s/f). Institucional. Disponible en: https://hastatrilce.com.ar/institucional/

Lencina, T. (2018) Introducción. Una lectura panorámica del tango contemporáneo en Buenos Aires. En T. Lencina (comp), Escritos sobre tango. Volumen 3. Tango en tiempo presente. Centro Feca Ediciones.

Liska, M. (Coord.). (2012). Tango. Ventanas del presente. Miradas sobre las experiencias musicales contemporáneas. Ediciones del CCC.

Liska, M. y Venegas, S. (Comps.) (2016). Tango. Ventanas del presente II. De la gesta a la historia musical reciente. Desde la Gente.

Lucker, M. (2007). Tango Renovación: On the Uses of Music History in Post-Crisis Argentina. Revista de Música Latinoamericana, 28(1), 68-93.

Magnani, J. (2014). Circuito: propuesta de delimitación de la categoría. Ponto Urbe, (15) , 1-14. https://doi.org/10.4000/pontourbe.2047

Marcos, G. (2012). El Poder del Grupo. En M. Liska (Comp.) Tango. Ventanas del presente. Miradas sobre las experiencias musicales contemporáneas. Ediciones del CCC.

Mauro, K. (2018). Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artístico. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, 14(27), 114-143. https://doi.org/10.34096/tdf.n27.5097

Mertz, M (2018). Vuelve el tango. Análisis de las letras de tango (1999-2013). Milena Caserola.

Mihal, I., y Quiña, G. (2015). Notas sobre la relación entre independencia y cultura: Los casos discográfico y editorial en la ciudad de Buenos Aires en clave comparativa. Iberoamericana, 58(2), 139-158. http://dx.doi.org/10.18441/ibam.15.2015.58.139-158

Morel, H. (2013). Buenos Aires, la meca del tango: procesos de activación, megaeventos culturales, turismo y dilemas en el patrimonio local. PUBLICAR, 6(15), 55-74. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/28782

Quiña, G. (2016). Entre la libre creación y la industria cultural. La producción musical independiente en la Ciudad de Buenos Aires desde 1999 a la actualidad. Cartografías del Sur. Revista de Ciencias, Artes y Tecnología, (4). https://doi.org/10.35428/cds.vi4.64

Quiña, G. M., Moreno, F., y Spinetta V. (2019). Cultura y desarrollo local: Apuntes para una crítica de la cultura como recurso a partir del caso de la música independiente en Avellaneda.

Rocha Alonso, Amparo (2016). Proyecto burbujas: circuitos de música en Buenos Aires. Letra, Imagen, Sonido L.I.S., (15), 35-4. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3819

Spinetta, V. (2018). La organización de los jóvenes músicos independientes de rock de la Unión de Músicos de Avellaneda -Argentina- y su vínculo con el Municipio entre 2012 y 2017. Entre Diversidades. Revista de ciencias sociales y humanidades, (10), 99-125. https://doi.org/10.31644/ED.10.2018.a04

Straw, W. (1972). Communities and scenes in popular music. En The subcultures reader. Routledge.

Vecino, D. (2011). Nuevos sellos discográficos y la producción de música independiente en la ciudad de Buenos Aires, 1998-2010. En L. Rubinich y P. Miguel (comps.), 1(10), 101-129. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5711/ev.5711.pdf

Venegas, S., Winokur, J., y Verdenelli, J. (2022). Apuntes sobre los activismos feministas en el tango actual: políticas culturales, prácticas artísticas y experiencias de organización. Trans. Revista Transcultural de Música, (26), 1-21. https://www.sibetrans.com/trans/publicacion/28/trans-26-2022

Verdenelli, J. y Winokur, J, (2022) Músicas y bailarinas de tango en tiempo de crisis: demandas, estrategias y desafíos. Argumentos, (97), 191-210. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202297-09

Winokur, J. (2020). Las minas traen quilombo- Question/Cuestión, 2(67). https://doi.org/10.24215/16696581e424

Winokur, J. (2021). Las pioneras del nuevo tango canción: Un panorama de mujeres compositoras a fines de la década de 1990 y comienzos del 2000. Revista Argentina de Musicología, 22(2), 101-125. https://ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/366

Zarlenga, M. I., Cassini, S., Quiña, G. M., y Benzaquén, A. (2020). Culturas independientes: Caracterización y distribución geográfica de las organizaciones culturales urbanas con programación en vivo de la Ciudad de Buenos Aires. Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Ministerio de Cultura.

Zarlenga, M., Morel, H., y Coloma, A. (2022). Estado de situación del tango en Argentina 2020: Aspectos sociolaborales, profesionales y organizacionales, Vol. 1. RGC Ediciones.