The main characteristics of the analysis of the pastorate according to Michel Foucault are reviewed, following the indication that in such pastoral practices, the antecedents of the modern government technologies typical of liberalism would be recorded, that is, disciplinary and regulatory technologies. The article proposes that such analysis shows us that between obedience and fervent adherence –as effects of conduct produced by the pastorate– a field of political analysis of great relevance for the modern context is demarcated: the field of consent. This field of analysis, although not made explicit by Foucault, can be identified in his analysis of conduct in the pastoral technology and its relationship with certain
conditions of freedom. This scheme would allow us to move from consent in pastoral technology to political consent in liberal government regimes as the basis of the governmental relationship of the population.
Agamben, G. (2007). Il Regno e la Gloria. Per una genealogia teologica dell’economia e del governo. Neri Pozza.
Almagro, M. (1971). El templo de Debod. Instituto de Estudios Madrileños.
Benente, M. (2017). “Gubernamentalidad y poder pastoral”. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 19(37), 45-64.
Bernauer, J. y Carrette, J. (2002). Michel Foucault and theology: The politics of religious experience. Ashgate.
Büttgenm, P. (2007). “Théologie politique et pouvoir pastoral”. Annales HSS, 5, 1129-1154.
Carrette, J. (2000). Foucault and Religion: Spiritual corporality and political spirituality. Routledge
Castro Orellana, R. (2023). “Théologie politique et pouvoir pastoral: Foucault contre Agamben”. Laval Théologique et Philosophique, 79(3), 333-354.
Castro Gómez, S. (2010) Historia de la gubernamentalidad I. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Siglo del Hombre.
Castro Gómez, S. (2016). Historia de la gubernamentalidad II. Filosofía, cristianismo y sexualidad en Michel Foucault. Siglo del Hombre.
Foucault, M. (1990). “Omnes et singulatim”. En Tecnologías del yo y otros textos afines. Paidós.
___. (1999). Sexualidad y poder. En Obras esenciales, III. Estética, ética y hermenéutica. Paidós.
___. (2006). Seguridad, territorio, población. FCE.
___. (2014). El gobierno de los vivos. FCE.
Fries, H. (1987), Teología fundamental. Herder.
MacDowell, B. (1999). “Aux origines du pouvoir pastoral”, Studia Monastica, 41(1), 11-33.
Montero, S. (2001). “Augusto en Debod”. En VV.AA. Debod. Tres décadas en Madrid. Museo de San Isidro.
Priego, C., y Flores, M. (1992). Templo de Debod. Ayuntamiento de Madrid.
Salinas, A. (2014). La semántica biopolítica. Foucault y sus recepciones. Cenaltes.
___. (2020). “El análisis foucaultiano del neoliberalismo. Elementos para un balance actual”. Dorsal. Revista de estudios foucaultianos, 8, 35-72.
Schuld, J. J. (2003). Foucault and Augustine. Reconsidering power and love. University of Notre Dame Press.
Serrano González, A. (1989). “Poder legal y poder pastoral”. Droit et Société, 11-12, 193-218.