Toward a constructive cognitive metatheory in psychotherapy

Authors

  • Juan Yáñez M. Docente, Departamento de Psicología, Universidad de Chile
  • Patricio Gaete Miembro del equipo de Psicoterapia Cognitiva Adultos del Centro de Atención Psicológica de la Universidad de Chile
  • Tamara Harcha Miembro del equipo de Psicoterapia Cognitiva Adultos del Centro de Atención Psicológica de la Universidad de Chile
  • Walter Kühne C. Miembro del equipo de Psicoterapia Cognitiva Adultos del Centro de Atención Psicológica de la Universidad de Chile
  • Victoria Leiva T. Miembro del equipo de Psicoterapia Cognitiva Adultos del Centro de Atención Psicológica de la Universidad de Chile
  • Paula Vergara H. Miembro del equipo de Psicoterapia Cognitiva Adultos del Centro de Atención Psicológica de la Universidad de Chile

Abstract

The present paper revises the development of the metatheory of psychotherapeutic cognitive model, from its behavioral beginnings, passing by the traditional cognitive approach, to the constructivism. The development of the concept of reality, individual conception of knowledge and the concept of self, is revised in the conceptual bases of the model. Afterwards, a Constructivist Cognitive metatheory over which we can bases the clinical cognitive practice, is explained.

Keywords:

self, cognitive, constructivism, knowledge, individual