The existence of vices in the processes of political opinion’s formation in digital platforms can be faced trough legal regulation. That requires to determine what’s going to be the object of such regulation, which demands the precise identification of the core elements of the platforms in which such defects occur. A first approach trough english and spanish literature’s analysis shows that, even as the first one is notoriously more developed in it’s efforts, none reaches the precission levels required, which leads us to identify as determinant and diferentiating element in these platforms the fact that in them exists the possibility of democratic deliberation.
Acquisti, Alessandro y Ralph Gross (2006). «Imagined Communities: Awareness, Information Sharing, and Privacy on the Facebook». En George Danezis y Philippe Golle (editores), Privacy Enhancing Technologies, Lecture Notes in Computer Science. Berlin: Springer Berlin Heidelberg.
Aguado, Guadalupe y Alberto García (2009). «Del Word-of-mouth al Marketing viral: Aspectos claves de la comunicación a través de redes sociales». Revista Comunicación y Hombre, 15: 41-51.
Aguirre Sala, Jorge Francisco (2012). «La contribución de las redes sociales a la participación política». Perspectivas de la comunicación, 5 (2): 7-22.
Aguirre Sala, Jorge Francisco. (2015). «Aportes de la web a la participación ciudadana y la representatividad democrática». Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 4 (1): 145-186.
Aichner, Thomas Matthias Grünfelder, Oswin Maurer y Deni Jegeni (2021). «Twenty-Five Years of Social Media: A Review of Social Media Applications and Definitions from 1994 to 2019». Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 24 (4): 215-222.
Allcott, Hunt y Matthew Gentzkow (2017). «Social Media and Fake News in the 2016 Election». Journal of Economic Perspectives, 31 (2): 211-236.
Allcott, Hunt, Matthew Gentzkow y Chuan Yu (2019). «Trends in the diffusion of misinformation on social media». Research and Politics, 6 (2): 1-8.
Allcott, Hunt, Luca Braghieri, Sarah Eichmeyer y Matthew Gentzkow (2020). «The Welfare Effects of Social Media». American Economic Review, 110 (3).
Araújo, Xosé Rúas y Andreu Casero-Ripollés (2018). «Comunicación política en la época de las redes sociales: lo viejo y lo nuevo, y más allá». AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 16: 21-24.
Arias Maldonado, Manuel (2016). «La digitalización de la conversación pública: Redes sociales, afectividad política y democracia». Revista de Estudios Políticos, 173: 27-54.
Bail, Christopher, Grian Guay, Emily Maloney y Alexander Volfovsky (2020). «Assessing the Russian Internet Research Agency’s impact on the political attitudes and behaviors of American Twitter users in late 2017». Proceedings of the National Academy of Sciences, 117 (1): 243-250.
Bakshy, Eytan, Solomon Messing y Lada A. Adamic (2015). «Exposure to ideologically diverse news and opinion on Facebook» Science, 348 (6239): 1130-1132.
Balaguer Callejón, Francisco (2019). «Redes sociales, compañías tecnológicas y democracia». Revista de derecho constitucional europeo, 32.
Balasubramanian, Sridhar y Vijay Mahajan (2001). «The Economic Leverage of the Virtual Community». International Journal of Electronic Commerce, 5 (3): 103-138.
Barberá Pablo (2015). «How Social Media Reduces Mass Political Polarization. Evidence from Germany, Spain, and the U.S.». Job Market Paper. Nueva York University 46.
Benkler, Yochai, Robert Faris y Hal Roberts (2018) Network Propaganda. Nueva York: Oxford University.
Boyd, Danah M. y Nicole B. Ellison (2007). «Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship». Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1).
Bozdag Engin y Jeroen Van den Hoven (2015). «Breaking the filter bubble: Democracy and design». Ethics and Information Technology, 17: 249-265.
Caamiña Domínguez, Celia M. (2019). «La noción de consumidor en internet: El asunto C-498/16, Maximilian Schrems y facebook Ireland Limited». Cuadernos de derecho transnacional, 11 (1): 711-721.
Caldevilla-Domínguez, David (2010). «Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales». Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 3 (2): 31-48.
Campos Freire, Francisco (2008). «Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales». Revista Latina de Comunicación Social, 11 (63).
Cansino, César (2017). «Viejas y nuevas tesis sobre el Homo Twitter». Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62 (231): 389-405.
Cárdenas Neira, Camila (2014). «Representación de la Acción Política de los Estudiantes Chilenos: Movilización de Significados en Redes Sociales». Última década, 22 (40): 57-84.
Carr, Caleb T. y Rebecca A. Hayes (2015). «Social Media: Defining, Developing, and Divining». Atlantic Journal of Communication, 23 (1): 46-65.
Casero-Ripollés Andreu (2018). «Investigación sobre información política y redes sociales: puntos clave y retos de futuro». Profesional de la información, 27 (5): 964-974.
Chang, Lennon Y. C. Souvik Mukherjee y Nicholas Coppel (2020). «We Are All Victims: Questionable Content and Collective Victimisation in the Digital Age». Asian Journal of Criminology, 16 (1): 37-50.
Chugunov, Andrei, Olga Filatova y Yuri Misnikov (2016). «Citizens’ Deliberation Online as Will-Formation: The Impact of Media Identity on Policy Discourse Outcomes in Russia». En Tambouris, Efthimios, Panos Panagiotopoulos, Øystein Sæbø, Maria A. Wimmer, Theresa A. Pardo, Yannis Charalabidis, Delfina Sá Soares y Tomasz Janowski (editores), Electronic Participation. Proceedings, 8th IFIP WG 8.5 International Conference, ePart 2016, Guimarães, Portugal. Springer International Publishing.
Dahlgren, Peter (2005). «The Internet, Public Spheres, and Political Communication: Dispersion and Deliberation». Political Communication, 22 (2): 147-162.
Domínguez, Natalia (2012). «Política 2.0: El Uso De Las Redes Sociales En La Política Argentina». Disertaciones. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 5 (1): 77-104.
Enrique Jiménez, Ana M.ª (2013). «La gestión de comunicación de crisis en las redes sociales». Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 8 (24): 116-131
Falcon, Juan Pablo (2019). «El Leviatán del siglo XXI: Apuntes sobre Internet, libertad de expresión y democracia deliberativa». Revista Jurídica De La Universidad De San Andrés, 7: 1-26.
Gandlgruber, Bruno y Paola Ricarte Quijano (2013). «La naturaleza de las redes sociales virtuales y su impacto en el desarrollo económico y político» en Octavio Islas y Paola Ricaurte Quijano (coordinadores), Investigar las redes sociales: Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad. México D.F.: Razón y Palabra.
Garrett, R. Kelly (2009). «Echo chambers online? Politically motivated selective exposure among Internet news users». Journal of Computer-Mediated Communication, 14 (2): 265-285.
Garton, Laura, Caroline Haythornthwaite y Barry Wellman (2006). «Studying Online Social Networks». Journal of Computer-Mediated Communication, 3 (1).
Gates, Bill (1999). Bussiness at the speed of thought. Nueva York: Warner Books.
Gorham, Ashley (2017).«Big Data and democracy: facts and values» PS. Political Science and Politics, 50 (4): 958-962.
Hagel, John (1999). «Net gain: Expanding markets through virtual communities». Journal of Interactive Marketing, 13 (1): 55-65.
Herrán, Alejandro Francisco (2018). «Derecho a la libertad de expresión y acceso a las redes sociales: El caso Packingham con Carolina del Norte» Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 7 (2): 163-186.
Herrera Carpintero, Paloma (2016). «El derecho a la vida privada y las redes sociales en Chile». Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 5 (1): 87-112.
Howard, Philip N. y Malcolm R. Parks (2012). «Social Media and Political Change: Capacity, Constraint, and Consequence». Journal of Communication, 62 (2): 359-362.
Hütt Herrera, Harold (2012). «Las Redes Sociales: Una Nueva Herramienta de Difusión». Reflexiones, 91 (2): 121-128.
Isaak Jim y Mina J. Hanna (2018). «User Data Privacy: Facebook, Cambridge Analytica, and Privacy Protection». Computer, 51 (8): 56-59.
Kaplan Andreas M. y Michael Haenlein (2010). «Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media». Business Horizons, 53 (1): 59-68.
Kent, Michael (2010). «Directions in Social Media for Professionals and Scholars». En R. L. Heath (editor), Handbook of Public Relations. Thousand Oaks: Sage.
Marwick, Alice (2005). «I’m a Lot More Interesting than a Friendster Profile’: Identity Presentation, Authenticity and Power in Social Networking Services». Association of Internet Researchers 6.0.
Matassi, Mora y Pablo J. Boczkowski (2020). «Redes sociales en Iberoamérica. Artículo de revisión». El Profesional de la Información, 29 (1).
Mitchelstein, Eugenia, Silvana Leiva, Camila Giuliano y Pablo J. Boczkowski (2018). «La política da que hablar: “Engagement” en redes sociales de sitios de noticias». CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 23: 157-173.
Neuman, W. Russell, Lauren Guggenheim, S.M. Jang y S. Bae (2014). «The Dynamics of Public Attention: Agenda-Setting Theory Meets Big Data: Dynamics of Public Attention». Journal of Communication, 64 (2): 193-214.
O’Murchu Ina, John Breslin y Stefan Decker (2004). «Online Social and Business Networking Communities». SWWC'04: Proceedings of the 2004 International Conference on Application of Semantic Web Technologies to Web Communities, 107: 16-34.
Parreira do Prado, Magaly (2019). «La proliferación de las “fake news” y sus algoritmos daña la cultura democrática». Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 45: 89-106.
Ricaurte Quijano, Paola (2013). «Redes ciudadanas en la era digital: La nueva esfera pública». En Octavio Islas y Paola Ricaurte (coordinadores), Investigar las redes sociales. Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad. México: Razón y Palabra.
Richards, Julian (2021). «Fake news, disinformation and the democratic state: A case study of the UK government’s narrative» Icono, 14 (19): 95-122.
Ridings, Catherine M., David Gefen y Bay Arinze (2002). «Some antecedents and effects of trust in virtual communities». The Journal of Strategic Information Systems, 11: 271-295.
Romm, Celia, Nava Pilskin y Rodney Clarke (1997). «Virtual communities and society; toward an integrative three phase model». International Journal of Information Management, 17 (4): 261-270.
Russo, Angelina, Jerry Watkins, Lynda Kelly y Sebastian Chan (2008). «Participatory Communication with Social Media». Curator. The Museum Journal, 51 (1): 21-31.
Serrano Oceja, José Francisco, Juan Enrique Gonzálvez Vallés y Mónica Viñarás Abad (2019). «La gestión de las redes sociales en la comunicación política y su influencia en la prensa». Index.comunicación. Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 9 (1): 173-195.
Shortall, Ruth, Anatol Itten, Michiel van der Meer, Pradeep K. Murukannaiah y Catholijn M. Jonker (2021). «Reason Against the Machine: Future Directions for Mass Online Deliberation». Frontiers in Political Science, 4: 1-17.
Silverio Moreno, Pedro (2019). «El rigor informativo en la era de la posverdad: La amenaza de las fake news en las redes sociales». Comunicación y Hombre Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades, 15: 55-66.
Spier, Shaked (2017). Collective action 2.0. The Impact of Social Media on Collective Action. Oxford: Chandos.
Tandoc Jr, Edson, Zheng Wei Lim y Richard Ling (2018). «Defining “fake news”». Digital Journalism, 6 (2): 137-153.
Terry, Mark (2009). «Twittering Healthcare: Social Media and Medicine». Telemedicine and e-Health, 15 (6): 507-510.
Villalobos, Orlando (2012). «Comunicación y ciudadanía en la era de las redes sociales». Quórum Académico, 9 (1): 5-8.
Von Savigny, Friedrich Carl (1878). Sistema de Derecho Romano Actual. Tomo I. Madrid: F. Góngora y Compañía.
Vosoughi, Soroush, Deb Roy y Sinan Aral (2018). «The spread of true and false news online». Science, 359 (6.380): 1.146-1.151.
Vraga Emily K. (2019). «What Can I Do? How to Use Social Media to Improve Democratic Society». Political Communication, 36 (2): 315-323.
Walter, Nathan y Riva Tukachinsky (2020). «A meta-analytic examination of the continued influence of misinformation in the face of correction: How powerful is it, why does it happen, and how to stop it? ». Communication Research, 47 (2): 155-177.
Ward, Ken (2018). «Social networks, the 2016 US presidential election and Kantian ethics: applying the cathegorical imperative to Cambridge Analytica’s behavioral microtargeting». Journal of Media Ethics, 33 (3): 133-148.
Wellman, Barry, Janet Salaff, Dimitrina Dimitrova, Laura Garton, Milena Gulia y Caroline Haythornthwaite (1996). «Computer Networks as Social Networks: Collaborative Work, Telework, and Virtual Community». Annual Review of Sociology, 22: 213-238.
Zeng, Jinghan (2016). «China’s date with big data: Will it strengthen or threaten authoritarian rule? ». International Affairs, 92 (6): 1443-1462.