Revista Chilena de Pedagogía https://revistas.uchile.cl/index.php/RCHP <p>La <em>Revista Chilena de Pedagogía</em> es una publicación del Departamento de Estudios Pedagógicos de la Facultad de Filosofía y Humanidades que se constituye como un espacio pluralista de difusión e intercambio de conocimiento científico, dirigido tanto al ámbito académico como profesional de la educación. Su foco está en la comprensión de los procesos pedagógicos y de las relaciones e interacciones entre los sujetos que participan de ellos, con el fin de aportar al desarrollo de la educación pública, la cultura y la sociedad.</p> <p><strong>ISSN: </strong>2452-5855</p> <p> </p> es-ES revistadepedagogia@uchile.cl (Adrian Baeza Araya) ccalabrano@uchile.cl (Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)) Fri, 11 Apr 2025 00:00:00 +0000 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Pedagogical studies in Latin America https://revistas.uchile.cl/index.php/RCHP/article/view/66904 The objective of this research is to analyze the Pedagogical Residence Program instituted by the Brazilian Federal Government as a social policy, in order to point out contributions and setbacks in relation to its implementation in Brazilian federal universities. By means of a bibliographic survey, it is qualitative-approach reasearch and it uses the critical theoretical references based on the discussions of Nóvoa, Contreras, Marcelo Garcia, Mellouki, and Gauthier to support the analysis related to the understanding of teacher education and public policy social programs. We use notes from Antonio Nóvoa (2009) to think about the creation of a teacher-training program considering the contemporary challenges. Studies show the need to redefine the pedagogical residence program so that we can advance in favor of a larger project for teacher education in Brazil. Renan Antônio da Silva Derechos de autor 2025 Revista Chilena de Pedagogía https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://revistas.uchile.cl/index.php/RCHP/article/view/66904 Fri, 11 Apr 2025 00:00:00 +0000 Metodologías de aprendizaje aplicadas en estudiantes adultos que acuden a los colegios de la modalidad nocturna académica (MNA) en Costa Rica. https://revistas.uchile.cl/index.php/RCHP/article/view/68310 Investigación efectuada en colegios nocturnos académicos específicamente en lo relacionado con las metodologías empleadas y la tecnología en procesos formativos. Errol Vargas Hernandez Derechos de autor 2025 Revista Chilena de Pedagogía https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://revistas.uchile.cl/index.php/RCHP/article/view/68310 Fri, 11 Apr 2025 00:00:00 +0000